Puasa...tapi tak solat!

2:12 PM Pathon Pilus 4 Comments

salam blogging...

just nak bgtau sikit la...kat bulan puasa nie...x de keje nak buat kan...

kelas pon yang asalnya ada break lunch n bagai pon dah x de...so,kelas poon habis awal la kan..

sepanjang hidup aku sebagai hamba Allah nie...terserempak dengan banyak orang...

orangnya pulak banyak ragam...pendekkan cerita...

di bulan puasa nie kan...mesti korang dapat tgok perangai kawan yang korg rasa pelik...

bagi aku...kategori yang disebut di atas...

PUASA...tapi x SOLAT!

bukan nak judge seseorang tu dengan apa yang aku baru nampak...

tapi ini kenyataan sebab dah banyak kali dah aku usha kegiatan dorg nie...

kononnya puasa la...

tapi ko x solat pon x berguna...

lagipon hadis pon ada sebut what?

Nabi saw bersabda, “Sesiapa yang tidak meninggalkan cakap bohong dan berkelakuan buruk ketika berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah, baginya hanya lapar dan dahaga sahaja.” (HR Bukhari)

dah atas tu ada hadis..ce baca...bulan puasa 2 buat la banyak faedah sikit...amal jariah...

nie nak solat bape minit pon x boleh...tapi puasa yang beberapa jam 2 nak sangat ko tahan....

tarawikh nak pulak pegi...benda wajib lagi ko x nak buat...

WHATTA?!!




aku x faham la...bila tegur ada yang marah...

pas2 ada yg ditegur...pegi la buat2 nak mandi n so on...

sori kepada kawan2ku yang terasa pasal post aku yg nie...

aku x mentionkan nama sape2 sebab nak korang tau sendiri pasal benda nie..

aku harap sangat korang berubah dalam bulan Ramadhan yang mulia ini...

x rugi pon kalau korg solat...

pastu ada lagi hadis untuk korg...

Nabi saw bersabda, "Bukanlah puasa yang sebenar orang yang hanya tidak makan dan tidak minum, puasa yang sebenar adalah orang yang tidak melakukan perbuatan dan perkataan yang lagha (sia-sia) dan tidak bercakap perkataan yang keji." (HR Hakim, Ibnu Hibban dan Baihaqi)
&

Nabi saw bersabda, "Apabila seseorang berpuasa, maka janganlah dia mengucapkan perkataan yang kotor dan jangan pula bertengkar. Sekiranya dia dimaki oleh seseorang atau diajak bergaduh maka hendaklah dia berkata: "Sesungguhnya saya sedang berpuasa." (HR Bukhari dan Muslim)

ok...selamat beramal...


anggap ini sebagai teguran membina...






KALAU SUKA BOLEH LIKE!!

4 comments:

Ayuni said...

hm, kesian kt org tu, berlapar saje je....

Ayuni : tau x pe...

kak lang said...

selamat berpose...

Finaz Jaafar said...

teguran yang penting sebenarnye=)